top of page

Berättareftermiddag - Vibo-Stina

  • johankjetselberg
  • 20 maj
  • 1 min läsning

Berättelsen om Stina Persdotter, även kallad Vibo-Stina, bondhustrun som på 1840-talet levde i ett stormigt äktenskap tillsammans med en svartsjuk make,

lockade cirka 30 åhörare till Verstuberget i lördags den 16:e maj. Med ett lätt regn fallande samlades publiken i köket i Västergården för att lyssna på historien. Berit och Lasse berättade med stor inlevelse både fakta och skrönor om denna starka kvinna och hennes öde.


Berit Andersson och Lasse Pettersson i rollerna som Vibo-Stina och hennes make Olof.
Berit Andersson och Lasse Pettersson i rollerna som Vibo-Stina och hennes make Olof.

Under fikat fick Berit och Lasse svara på frågor och vi kunde konstatera att en del i samhället är sig likt även i dag år 2026.


Stort tack till Berit och Lasse för en fantastisk stund.

 
 
bottom of page