Berättareftermiddag - Vibo-Stina
- johankjetselberg
- 20 maj
- 1 min läsning
Berättelsen om Stina Persdotter, även kallad Vibo-Stina, bondhustrun som på 1840-talet levde i ett stormigt äktenskap tillsammans med en svartsjuk make,
lockade cirka 30 åhörare till Verstuberget i lördags den 16:e maj. Med ett lätt regn fallande samlades publiken i köket i Västergården för att lyssna på historien. Berit och Lasse berättade med stor inlevelse både fakta och skrönor om denna starka kvinna och hennes öde.

Under fikat fick Berit och Lasse svara på frågor och vi kunde konstatera att en del i samhället är sig likt även i dag år 2026.
Stort tack till Berit och Lasse för en fantastisk stund.



